Google membuka pejabat Malaysia!!!

KUALA LUMPUR, (ANTARA News)-

Google Search engine, Rabu ini akan membuka pejabatnya di Malaysia, negara kedua di Asia Tenggara, mengikuti pertumbuhan signifikan dalam penggunaan internet di negara ini.

Bos Google Asia Tenggara iaitu Julian Persaud mengatakan Malaysia merupakan salah satu daripada "peratusan tertinggi penggunaan pelayar web Google, Chrome, di Asia Pasifik" bersama-sama dengan 17 juta pengguna Internet daripada penduduknya yang seramai 27 juta orang.

"Persekitaran kepenggunaan perkhidmatan online di Malaysia berkembang pesat, dengan perkembangan yang signifikan di kedua-dua akses internet jalur lebar dan aktiviti e-dagang," katanya kepada wartawan.

"Kami sangat senang untuk membentuk operasi terbaru kami di Kuala Lumpur, di mana kita boleh menarik dari bakat high tertinggi tempatan untuk lebih membantu pengguna mencari maklumat yang mereka cari," tambahnya.

Persaud mengatakan Google mensasarkan kerjasama dengan pihak usahawan industri kecil dan sederhana di Malaysia dengan menumpukan perkhidmatan"carian dan pemasaran" perkhidmatan mereka, bertujuan untuk membantu mereka mencapai pasaran baru.

Beliau berkata operasi Malaysia, dibentuk empat tahun selepas terbinanya pejabat pertama Google Asia Tenggara iaitu di Singapura, akan menyesuaikan produk-produk seperti Google Maps, Google News dan Google Translate untuk pasaran tempatan.

Google mengatakan akan mengambil beberapa jumlah pekerja pada tahun ini, di mana Google telah mempunyai lebih daripada 6,000 pekerja di seluruh dunia.

Persaud juga mengatakan kembalinya co-founder Larry Page untuk memimpin syarikat pada bulan April ini dan ia tidak akan menjejaskan operasi di wilayah tersebut.

"Saya tidak melihat sebagai banyak perubahan pada pertukaran CEO pada saat ini dan ... perniagaan masih seperti biasa," katanya.

Minggu lalu, dalam rombakan yang mengejutkan pengurusan tertinggi, syarikat yang berpusat di California mengumumkan bahawa Eric Schmidt, chief executive selama berdekad-dekad lamanya, akan disingkir pada bulan April dan digantikan oleh Larry Page.

Walaupun pendapatan hampir $ 30,000,000,000 tahun lalu, Google berada di bawah tekanan dari saingan baru seperti Facebook dan Twitter untuk perhatian surfer web, pengiklanan dan bakat kejuruteraan.

Post a Comment

0 Comments