AMBIGA di sponsor NGO LUAR???


KUALA LUMPUR: Polis telah mula siasatan dakwaan bahawa pengerusi Bersih S Ambiga menggunakan akaun bank tempatan untuk menerima dana dari beberapa pertubuhan bukan kerajaan asing (NGO).
Ketua Polis Negara Ismail Omar hari ini berkata polis akan bekerjasama dengan Bank Negara untuk menyiasat dakwaan tersebut.
"Kami akan menyiasat sesiapa sahaja yang mempunyai unsur-unsur yang menunjukkan sesuatu yang boleh menjejaskan ketenteraman awam," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Latihan Post Perintah untuk polis dan tentera di sini.
Sebuah akhbar tempatan hari ini melaporkan bahawa akaun bank, salah satu daripada lima milik Ambiga, seorang Peguam bekas Pengerusi Majlis, telah menerima ratusan ribu ringgit, melalui dana asing.
Menurut laporan itu, bank itu telah dipilih oleh Ambiga dan NGO asing "untuk merealisasikan rancangan mereka untuk menyebabkan huru-hara ke Malaysia" kerana sebahagian daripada saham bank itu telah dimiliki oleh pemimpin pembangkang.
Mengulas mengenai kenyataan semalam Yang di-Pertuan Agong yang mengingatkan rakyat supaya memastikan permintaan terhadap demokrasi tidak akan membawa kemusnahan kepada negara, Ismail menggesa orang ramai untuk mematuhi kenyataan itu.
"Sebagai rakyat Malaysia, kita mesti memberi perhatian kepada kenyataan Seri Paduka Baginda itu sebagai panduan yang perlu diikuti untuk mengekalkan keamanan negara dan keharmonian," katanya.
Ismail berkata polis akan mengambil tindakan terhadap sesiapa yang melanggar undang-undang, terutamanya yang melibatkan perhimpunan haram yang dijadualkan.
Sementara itu, Bukit Aman, Timbalan Pengarah Pengurusan (Perhubungan Awam) Penolong Pesuruhjaya Ramli Mohamed Yoosuf berkata polis telah menerima laporan mengenai 4.000 laporan perhimpunan yang dijadualkan, setakat ini.
Beliau berkata, daripada 220 orang ditahan, 170 telah dibebaskan. Selebihnya ditahan reman bagi membantu siasatan.

- BERNAMA

Post a Comment

0 Comments