Makan nasi pun kena 'Cukai' ke???....

Juamaat lps org rumah turun KL krn ada kursus.. So aku pun bawalah org
rumah aku jalan2 KL hari ni daaaa..
Pi jalan2 KLCC beb.. Window shopping dan beli belah keperluan hidup sikit..
Pusing punya pusing perut sudah lapar lah..
So aku pun bawalah buah hati intan payung aku tu try makan Restoran
DOME depan air pancut KLCC tu beb...
Alaaaa.. Tempat popular bebudak lepak tengok mercun tuuuu..
So aku order 2 milo panas dan 1 nasi ayam panggang gulai campur chesee
beb.. Ntah apa namanya aku pun lupa daaa..

Makan punya makan..
Minum punya minum..
Lepak punya lepak...
Tup tup dah abis...
So aku minta lah bill.. Tengok2 rm58 beb..
Wow.. Mahalnyaaaa...
Aku tahu nasi tu rm25 tapi tak sangka pulak milo kami berdua pun
sampai rm25 beb...
Cipan punya mahal..
Campur tax rm8 beb.. Apa???
Tax sampai rm8???
BUKAN KE SEMUA BARANG MENTAH DAH KENA TAX??
KENAPA KENA TAX lagi beb...

Jahanam punya cukai.. Semua kena cukai..
Kalau boleh udara kita hirup pun kita nak cukai..

Dah lah kita ni tak abis2 kita di tekan dgn 'BISNES'2 syarikat negara
yg terpaksa kita tanggung spt minyak, tol, air, api dsbnya...
Cukai pulak menanti...
Cukai paling teruk yg aku kena dan tak puas hati ialah cukai pintu
rumah kondo aku beb... Rm500 setahun..
Ada 440 rumah dlm kawasan kondo tu..
bayangkan beb.. Lebih rm 200k setahun...
Tanah sekangkang kera jer beb..
Apa dia org buat beb???
Kutip sampah dan fogging shj...
Itu pun sistem sampah sentral beb..
Punya mudah punya kerja..

Kami juga kena bayar air, api dan maintanance beb.. Mmg cipan punya sistem..
Sebab tu negara cepat maju.. Tapi rakyat masih terkejar2 dan cuba
cucuk angin jer dari belakang beb..

Terkial-kial.. Terhengeh-hengeh...
Dan kebanyakannya menjadi JAHAT demi mencapai kemajuan itu beb..
Kesian beb.. Kesian tengok rakyat tertipu dgn kemajuan di depan mata..
Tapi kita cuma dapat rasa manisnya amat sedikit..
Malah kemajuan itu merupakan saluran income kpd syarikat milik negara
kembali.. Hahahha..
Renung2 kan dan selamat mengundi...

Menulis dari Mobile ku...
Raja Faizal Raja Anuar
Khazanah Kreatif
57100, Desa Petaling,
Kuala Lumpur, Malaysia.

Post a Comment

2 Comments

Anonymous said…
nak murah, makan gerai tepi jalan bro...confirm takda cukai..kekekekeke
Anonymous said…
Tu nenek aku pun tahu.. Hahaha
Kat sini citer psl 'cukai'.. Jgn lari dari isu..