Kenapa Aku Menulis BLOG??!!




Persoalan ini sebenarnya adalah isi kepada kesemua gerak geri aku dalam menjadi Blogger yang di suatu ketika dulu... aku menganggap ia satu pembaziran masa manusia!!!
Blog??... apa itu blog???.......sila klik => blog.

bila aku membaca blog-blog orang lain ketika tahun sekitar awal tahun 2001... aku ketawa dan aku menganggap ia satu yang membazir sahaja....
ketika itu blog-blog yang ada semak... padat... dan tidak menarik!!!

Aku tak tahu tujuan mereka menjadi bloggers.... dan sesungguhnya mereka mempunyai pelbagai niat dan visi dalam menjadi bloggers.... dan hanya mereka yg tahu!!!
Namun ia berubah pada tahun 2007... bloggers makin di iktiraf dan ia menjadi satu komuniti pelbagai warna yang mewarnai dunia alam maya serta sangat mempengaruhi realiti kehidupan manusia....

Maka aku mula menjinakkan diri.....
aku lebih serius pada Julai 2008 dengan terbitnya drjiwa.blogspot.com....
dan aku lebih dan lebih serius lagi hanya pada baru-baru ini....
aku menjadi seronok berblogging hanya kerana dapat meluahkan isi hati dan pandangan aku kepada dunia....
dan yang paling paling penting sekali ialah dapat menegur sesuatu perkara/isu yang penting, besar dan berat yang berhubungkait dengan diri aku, keluarga aku, agama aku, bangsa aku dan negara aku.

"SUARA AKU.... SATU DUNIA BOLEH BACA !!!"......

tu yang selalu keluar di kepala otak aku bila aku menulis di dunia "blog" ini.... aku tak tahu orang lain... tapi itulah aku..... ia amat rapat dengan kata-kata Rasul Besar kita iaitu Nabi Muhammad....

Baginda yang menyuruh kita menggunakan kederat empat kerat tulang kita untuk menghalang keburukan jika berlaku di depan mata.... kalau MAMPU......
tetapi kalau tak mampu,ia cukup dengan hanya menggunakan lidah yakni menegur keburukan itu dari terus berlaku dan melarat......
tetapi jika itu juga sangat berat bagi kamu.... "tegurlah dalam hati kamu sendiri..", dan itu adalah selemah-lemah iman......
kira ok lah tu..... daripada langsung tak ada iman......

konsep ini sempoi.................... tak ada paksaan dalam menjalankan tanggung jawab sosial... bak kata orang..... amar makruf nahi mungkar....
ikut kemampuan.... yang penting diri kita ni jangan terjebak sekali.... pasal tu yang last sekali baginda cakap... kalau tak mampu, tegur dalam hati pun jadi laaaa.... yang penting jangan support...

contoh:-

Korang ternampak sekumpulan gangster dan awek mereka sedang "bercengkerama" tepi taman sebelah KLCC sedang Azan Mahgrib berkumandang.....
"Alamak"........nak tegur takut..... so, diam je la.... sambil berkata-kata dalam hati, bahawa mereka itu adalah orang-orang yang sangat bersalah... dan akan di hukum Allah....

tapi kalau nak lebih advance sikit... buat-buat muka macam tak suka pada mereka.... cebik sikit..... seolah-olah mereka ni jahat sangat.... tapi jalan laju-laju sikit.... takut depa kejar!!
tapi kalau nak lebih advance lagi..... bersuara lah sikit...... sikit pun tak pa..... ada bunyi mengeluh pun tak pa.... contoh......"hish hish hishhh "...... atau pun " mahgrib oiii, mahgrib dah".... dan lepas tu jalan le laju-laju..... jangan pandang belakang!!!

dan kalau nak lebih advance lagi.... guna kederat korang.... panggil guard, imam, siak dan sebagainya untuk bersama-sama menangkap/menegur mereka supaya kemungkaran ini tidak berterusan.....
TETAPI JANGAN pula bila perkara ini terjadi..... korang gabra..... korang memang la blah... tetapi yang kantoi bila korang blah sambil tersenyum pada mereka... seolah-olah kamu juga suka mereka begitu....
ATAUPUN..... korang berkata-kata..... "cool beb.... banyak awek abg bawak hari ni".... tu namanya kamu pun 2 kali 5..... bikin mereka lagi syok buat maksiat....
DAN PALING TERUK....... KORANG JOIN MEREKA!!!..... HANCUSSS!!!

panjang lak contoh aku ni..... tetapi yang penting..... aku nak korang paham apa maksud aku tadi....
Blog ni jadi tools aku untuk bersuara...... tetapi dengan cara aku..... dan juga berpegang pada etika agama aku bangsa aku dan negara aku.... hehehhehe.....

So, ayuh berblogging..............
Kepada yang kurang mahir......... tak payah ada blog.......
JUST MASUK BLOG ORANG LAIN..... DAN COMMENT.... ITU SAJA.....
komen baik-baik la sikit.... mesti logik, bernas dan beretika.....
sUPPORT dUNIA bLOGGER dI mALAYSIA!!!

SELAMAT BERBLOGGING!!!

Post a Comment

1 Comments

Ken Wooi said…
there are many purposes to blogging.. =)

kenwooi.com